Zasady gry

I. Informacje ogólne
  1. W grze może wziąć udział od 10 do 16 osób, w zależności od zainteresowania udziałem i liczby chętnych uczestników.
  2. Organizatorzy (Dominik i Dawid) odpowiadają za przebieg gry (rozdział III), rozstrzyganie konfliktów i problemów, tworzenie i organizowanie zadań oraz przebieg eliminacji (podrozdział IIId) i finału (rozdział VI).
  3. Organizatorzy zastrzegają sobie prawo zmian i modyfikacji zasad gry. Każdy Uczestnik zostanie poinformowany co i w jaki sposób się zmieniło.
II. Osoba Agenta — rola, zadania, wybór
  1. Agent to osoba, której obowiązkiem jest utrudnianie uczestnikom zbierania nagród do puli zwycięzcy (rozdział V). Musi on jednocześnie nie dać się ujawnić, aby któryś z uczciwych graczy go nie zdemaskował.
  2. W przypadku, gdy Agent nie będzie wykonał swoich obowiązków lub w oczach Organizatorów nie będzie tego robił wystarczająco dobrze i dyskretnie, może on zostać wyrzucony z gry za bierność w działalności.
  3. Agent wybierany jest losowo, dzięki generatorowi losowych liczb. Każdemu uczestnikowi przypisywana jest liczba. Gdy generator wskaże trzy razy tę samą liczbę, oznacza to, że Agentem zostaje osoba, której został przypisana owa liczba.
  4. Im Agent będzie działał intensywniej, tym większą nagrodę dostanie za swoją działalność (punkt VI.8)
  5. Gdy w grze pozostanie 10 osób, w tym Agent, nie będzie mógł on już opuścić gry.
III. Przebieg gry
  1. Gra podzielona jest na etapy. Ich liczba zależy od liczby uczestników biorących udział w grze. Każdy etap składa się z trzech lub czterech części: zadania, zadania dodatkowego (opcjonalnie, co kilka odcinków), testu o Agencie i eliminacji.
  2. Co każdy etap odpada jedna osoba. Gdy posiada ona jakiś przedmiot dodatkowy (rozdział IV), ma ona obowiązek przekazać go któremuś z uczestników, który nadal jest w grze.
a) Zadanie
  1. Każde zadanie jest przygotowywane przez Organizatorów. To oni przydzielają nagrody, które mogą zdobyć uczestnicy podczas zadań. 
  2. Każde zadanie różni się od pozostałych.
  3. Agent ma obowiązek uniemożliwiania zdobywania nagród.
  4. Każdy wygrany przedmiot trafia do puli Zwycięzcy, którą zgarnie Uczestnik, który najlepiej i najszybciej odkryje tożsamość Agenta.
  5. Obowiązkiem Uczestnika jest przykładanie się do zadań. Bierność może zostać ukarana przez Organizatorów.
b) Zadanie dodatkowe
    1. W zadaniu dodatkowym można zdobyć przedmioty dodatkowe (rozdział IV). Zazwyczaj nie można w nich wygrać przedmiotów do puli Zwycięzcy.
    2. Zadanie dodatkowe ma taki sam przebieg, jak zwykłe zadanie.
    c) Test wiedzy o Agencie
      1. Po wykonaniu zadania, każdy Uczestnik ma obowiązek przystąpienia do Testu wiedzy o Agencie.
      2. Test wiedzy o Agencie składa się z 12-14 pytań, w tym jedno z nich (ostatnie) jest to samo: Kto jest Agentem?
      3. Pytania mogą dotyczyć działalności Agenta w ostatnich odcinkach, ale także jego zainteresowań, danych personalnych oraz wyglądu zewnętrznego (przy pomocy zakładki Uczestnicy). 
      4. Podczas wypełniania Testu mierzony jest czas od momentu wysłania linku z Testem Uczestnikowi do kliknięcia przycisku „Zakończ ankietę” na stronie ankiety.
      d) Eliminacja
        1. Eliminacja polega na ujawnieniu osoby, której wynik w Teście wiedzy o Agencie był najsłabszy lub — w przypadku remisu — która wykonywała Test najwolniej.
        2. Wyniki Testu zostaną ukazane na specjalnym filmie. Odcisk palca w kolorze zielonym oznacza, że uczestnik zostaje w grze i gra dalej. Odcisk palca w kolorze czerwonym oznacza, że dany Uczestnik musi opuścić grę i oddać posiadane przedmioty dodatkowe innemu Uczestnikowi (punkt III.2).  Gdy razem z czerwonym odciskiem palca będzie widoczny napis Agent, oznacza to, że Agent został nieumyślnie zdemaskowany, nie spełniał wystarczająco swoich obowiązków (punkt II.2) lub wyrzucili go inni Uczestnicy (punkt IIId.3).
        3. Uczestnicy mogą wyrzucić Agenta z gry. Aby tak się stało, muszą zostać spełnione dwa warunki. Pierwszy: na pytanie Kto jest Agentem? w Teście wiedzy o Agencie muszą poprawnie odpowiedzieć co najmniej 4 osoby. Drugi: liczba poprawnych odpowiedzi na ostatnie pytanie musi przewyższać te, które były skierowane na inne osoby. (Przykład: W grze jest 8 osób. Agent otrzymał 4 głosy, natomiast X i Y po 2 głosy. Wtedy Agent odpada z gry.).
        IV. Przedmioty dodatkowe
        1. W czasie gry, podczas wykonywania zadań zwykłych i dodatkowych, można zdobyć przedmioty dodatkowe. Są nimi: joker, czarny joker, immunitet, złoty immunitet i elementy wskazówki dotyczącej Agenta.
        2. Każdy przedmiot oprócz elementów wskazówki dotyczącej Agenta traci swoją ważność na etapie półfinału, czyli gdy w grze pozostaną 4 osoby.
        3. Każdy przedmiot oprócz elementów wskazówki jest jednorazowego użytku — to znaczy, że raz użyty joker, czarny joker, immunitet lub złoty immunitet przepada.
        a) Joker
          1. Można go użyć tylko przed podjęciem chęci rozwiązywania Testu wiedzy o Agencie.
          2. Każdy joker anuluje jedną złą odpowiedź, która została udzielona podczas rozwiązywania Testu. 
          3. Uczestnik ma prawo przekazywania jokerów innym Uczestnikom.
          4. Jokera można użyć w dowolnym odcinku i nie przepada (chyba że w którymś zadaniu zostanie to uwzględnione).
          b) Czarny joker
            1. Można go użyć tylko przed podjęciem chęci rozwiązywania Testu wiedzy o Agencie.
            2. Decyzja o wyłożeniu czarnego jokera powoduje, że każdy wyłożony przed Testem przez innych Uczestników joker lub immunitet przepada.
            3. Gdy podczas Testu zostaną wyłożone czarny joker i immunitet, Uczestnik posiadający immunitet ma obowiązek napisania Testu wiedzy o Agencie.
            4. Można go użyć w dowolnym odcinku.
            5. Można go przekazać innemu Uczestnikowi tylko w sytuacji, gdy jego posiadacz jest zmuszony opuścić grę.
            c) Immunitet
              1. Można go użyć tylko przed podjęciem chęci rozwiązywania Testu wiedzy o Agencie.
              2. Immunitet zapewnia awans do kolejnego odcinka.
              3. Immunitet zwalnia od obowiązku pisania Testu wiedzy o Agencie.
              4. Można go użyć w dowolnym odcinku.
              5. Można go przekazać innemu Uczestnikowi tylko w sytuacji, gdy jego posiadacz jest zmuszony opuścić grę.
              d) Złoty immunitet
                1. Złoty immunitet zapewnia awans do kolejnego odcinka jedynie, gdy Uczestnikowi grozi wyrzucenie z gry przez najsłabszy wynik Testu wiedzy o Agencie.
                2. Złoty immunitet działa samoistnie — Uczestnik nie ma wpływu na jego użycie.
                3. W jednej edycji można zdobyć tylko jeden złoty immunitet.
                4. Nie można go przekazać innemu Uczestnikowi. Złoty immunitet może należeć tylko do osoby, która go zdobyła.
                5. Złoty immunitet NIE zwalnia z obowiązku pisania Testu wiedzy o Agencie.
                6. Posiadacz w trakcie gry nie dowie się, kiedy zadziałał złoty immunitet.
                e) Elementy wskazówki dotyczącej Agenta
                  1. Pojedyncze elementy nie obrazują, jaką wskazówkę kryje całość.
                  2. Elementy można zdobyć podczas wykonywania zadań zwykłych i dodatkowych.
                  3. Uczestnik ma prawo przekazywania i wymiany elementów z innymi uczestnikami.
                  4. Uczestnik ma prawo do dzielenia się informacją o wskazówce, jaka jest ukryta wśród elementów.
                  V. Pula Zwycięzcy
                  1. Podczas wykonywania zwykłych zadań można wygrywać nagrody. Trafiają one do tzw. puli Zwycięzcy, którą zgarnie osoba, która w Finale odkryje tożsamość Agenta.
                  2. O nagrodach, które trafiają do puli, decydują Organizatorzy.
                  VI. Finał — przebieg
                  1. O Finale jest mowa, gdy w grze pozostanie trzech Uczestników, w tym Agent.
                  2. Finał polega na wykonaniu ostatniego zadania i napisaniu Wielkiego Testu o Agencie, składającego się z pytań dotyczących całej edycji.
                  3. Jeżeli na pytanie Kto jest Agentem?  dobrze odpowie dwójka uczciwych Finalistów, zwycięży ten, któremu lepiej wyszedł cały Test. 
                  4. Jeżeli na powyższe pytanie odpowie poprawnie jeden z uczciwych Finalistów, wszystko będzie w rękach wyeliminowanych Uczestników. Gdy większość z nich poprawnie wskaże Agenta, wtedy Finalista wygrywa. W przeciwnym wypadku grę wygrywa Agent.
                  5. Jeżeli na powyższe pytanie żaden z uczciwych Finalistów nie odpowie poprawnie, zwycięży Agent.
                  6. Finał to uroczysta gala, na której obecni są Organizatorzy, Finaliści, goście specjalni oraz Uczestnicy, którzy opuścili grę na wcześniejszym etapie.
                  7. W przypadku uczciwego Finalisty, nagrodą za zwycięstwo jest cała pula Zwycięzcy.
                  8. W przypadku, gdy grę wygra Agent, Organizatorzy ocenią jego skuteczność, biorąc pod uwagę ilość nagród, które zaprzepaścił, przebiegłość, spryt, czy nie wzbudzał podejrzeń i jak długo uczestniczył w grze. Na tej podstawię przyznają mu: VIP-a na 30 dni, VIP-a na 20 dni, VIP-a na 10 dni, VIP-a na 5 dni, 20 misiów z kanionu, 10 misiów z kanionu, 6 misiów z kanionu lub 3 misie z kanionu.